17 August 2017 / Nyheter

– Proffs ska få köpa av proffs!

Att köpa en transportbil till sitt företag är något helt annat än att köpa en personbil. Därför har Mercedes-Benz Sverige startat säljkonceptet Van ProCenter där kunderna får experthjälp av personal som bara arbetar med just transportbilar. Nu finns Van ProCenter på 15 platser runt om i landet och det växer hela tiden.

Även om man som transportbilsköpare kan ha en bra idé om vilken bil man behöver, så är det en komplex process att hitta rätt fordon med exakt rätt utrustning. En bil som Mercedes Sprinter kan till exempel konfigureras på 10.000-tals olika sätt. Innan man ens börjat titta på påbyggnader och annat.

– Det kan verka enkelt på pappret att välja chassi, motor och skåp, säger Stefan Åström som är försäljningschef för transportbilar hos Mercedes-återförsäljaren Veho Bil.

– Men vi vill ju att bilen ska vara ett perfekt verktyg för kunden, så att den blir lönsam och att han eller hon kommer tillbaks och gör fler affärer. Då krävs det att vi sätter oss in i kundens verksamhet på djupet och hjälper honom eller henne att göra rätt val.

– Men vi vill ju att bilen ska vara ett perfekt verktyg för kunden, säger Stefan Åström, försäljningschef
– Men vi vill ju att bilen ska vara ett perfekt verktyg för kunden, säger Stefan Åström, försäljningschef för transportbilar hos Mercedes-återförsäljaren Veho Bil.

Här kommer säljarens expertkunskap in. Alla säljare på ett Van ProCenter är specialutbildade och vet vilka möjligheter som finns både från Mercedes och från olika påbyggare. När man väl kommit fram till vilken bil som är rätt gäller det att hitta rätt finansiering. Hur får man som kund en månadskostnad som stämmer med de intäkter man har?

Företagare har nästan alltid ont om tid och en stillastående timme är en dyr timme. Det är något alla Van ProCenter vet och måste ta hänsyn till. Därför är serviceverkstäderna en integrerad del i Van ProCenter och här arbetar tekniker och servicerådgivare som bara jobbar med transportbilar och professionella kunder. Både försäljning och service har också förlängda öppetider och alla Van ProCenter har tillgång till mobil service dygnet runt.

Van ProCenter växer i Sverige. Tillgänglighet och proffsig kundservice ökar efterfrågan.
Van ProCenter växer i Sverige. Tillgänglighet och proffsig kundservice ökar efterfrågan.

Van ProCenter växer i Sverige. Tillgänglighet och proffsig kundservice ökar efterfrågan.Hos Veho Bil i Stockholm har man tagit allt ett steg ännu längre. I höst invigs Sveriges första helt egna fastighet bara för Van ProCenter. Ett helt hus bara för Mercedes Transportbilar. Här kan kunderna se alla Mercedes-Benz transportbilar i en mängd olika utföranden, se på olika påbyggnader, inredningar och tillbehör. Man kan också låna hem bilar för 24 timmars provkörning. I det stora huset kommer också att finnas en stor verkstad med plats för åtta transportbilar samtidigt och med stora fönster mot bilhallen så att kunden kan följa arbetet på sin bil.
Hela byggnaden är tillägnad proffskunder i proffsbilar.

– Det är kul att jobba med professionella kunder, säger Stefan.

– De kräver mer, men det gör ju också att vi måste skärpa oss och göra ett bra jobb. Och vi lär oss massor varje dag eftersom ingen kund är den andra lik.

­